Brittis hälsar god jul

Vi ställde om och räddade julen – inte bara för oss själva!

Almåsa Havshotell är beläget vid havskanten precis bredvid Hårsfjärden i Västerhaninge. Almåsa ägs av IRIS Förvaltning genom Synskadades Stiftelse. Hotellet helrenoverades 2018 och sedan november 2018 är Britt-Marie Bäcke (Brittis) hotelldirektör – en mångsysslare av rang och kreativ restaurangentreprenör med lång karriär. Hon har drivit krogar och skapat ett vinspel som fått beställningar från Vita Huset – dessutom är hon sommelier och knäckebrödsbagare! Och numera kan hon även titulera sig som hotelldirektör på Almåsa Havshotell.

Berätta mer och när föddes egentligen idén om julkassarna?

– Jag drivs av att utveckla och hitta på nytt. Det är jättekul att vara på Almåsa, vi har hunnit med mycket roligt men kommer att hitta på ännu fler spännande saker 2021. – Vi har verkligen satt Almåsa på kartan för ett stort antal privatpersoner och företag på väldigt kort tid, våra olika gästspel av olika slag har blivit väldigt populära vilket gett ringar på vattnet för vår konferensverksamhet. En stor del i framgången är vår vilja att ge personlig service och vår enträgna vilja att laga fantastiskt god mat, att gå all-in vare sig det gäller för söndagsbruncher, Svartkrogen, pizzerian på stranden eller havsbröllop – jag har ett toppengäng i köket och restaurangen vilket jag är väldigt glad för.

– 2020 såg verkligen ljus ut, vi slog rekord i antal konferensbokningar i stort sett varje månad och våra nystartade projekt med bassäng och gym skulle addera ett stort mervärde för alla våra gäster – både företag och privatpersoner, synliga som synsvaga. Det kändes som vi var på rätt väg, vi hade hittat in till hjärtat hos våra gäster och företagskunder. Så kom plötsligt en pandemi i vägen och allt ställdes på ända. Vi i hotell- och konferensbranschen drabbades hårt och de allra flesta av de bokade konferenserna ställdes in. Personal korttidspermitterades, vi pusslade och trixade, tog fram rutiner för att minska smittspridning – vi fick tänka om och göra det bästa av den mycket svåra situationen som uppstod. Jag har mycket att tacka min personal för sommarens och höstens resultat – kreativa och drivna är bara förnamnet.

En andra våg under julbordstider

– Vårt jultema från föregående år tillsammans med vår vän och kändiskock Norbert Lang verkade gå mot rekordmånga bokningar, vi såg med tillförsikt fram emot att rädda lite av året rent ekonomiskt men så slog våg två till av pandemin och jag såg återigen hur företag och privatpersoner tvingades avboka. Efter det tredje samtalet med avbokningar fick jag nog! Louddens Bygg som bokat 40 julbord ville tyvärr meddela att de var tvungna att avboka. Jag frågade om de inte ville boka julbordskassar istället, Michael på Louddens Bygg nappade direkt.

Snabbt som attan satte vi ihop en julkasse – vi ville skapa den mesta och bästa julbordskassen i Sverige – även kvalitetsmässigt. Efter två dagar hade vi ombokat 100 julbord till julkassar.

Det slog oss att det här kan bli stort.

Vi publicerade information om julkassarna (och även nyårskassar) på vår hemsida, sociala medier samt skickade mejl till alla våra kunder och gäster. Efter ca 1.5 veckor satt vi med 250 beställningar på mejlen och insåg att vi måste sätta upp en webbshop på hemsidan vilket löstes rekordsnabbt. Den 12 december satte vi stopp för fler beställningar; cirka 900 bokade julbordskassar – istället för att vara tvungna att permittera personal har vi tagit in mycket extrapersonal, jättekul! Råvaruleverantörer har fått väldigt många beställningar och några av deras permitterade chaufförer kan stötta oss med hemleveranser.

Tack till alla som beställt julbord- och nyårskassar – extra tack till er som beställt och givit till människor i riskgrupper, tillsammans har vi spridit en sjujäkla julkänsla!

God Jul från alla oss på Almåsa Havshotell!

Liknande nyheter